De ouderwetse appeltaart blijft de beste verleider

Op verschillende woonsites ( ook onze ) en tv programma’s vind je ze; tips over hoe een huis zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de kijker. Zo gaan we met z’n allen massaal aan de grote schoonmaak, geven we de woonkamer een nieuw verfje, repareren we eindelijk die loszittende trapleuning en draaien de geurkaarsen overuren zodra een bezichtiging op komst is.

Een doorzichtige aanpak zou je zeggen. Een koper is doorgaans toch goed voorbereid en heeft op internet al heel veel relevante informatie over het huis kunnen verzamelen. Deze ‘truckjes’ zijn voor hem toch doorgestoken kaart?

Maar niets is minder waar. Zodra de kijker het nieuwe huis binnen stapt is het spel van de (on)bewuste verleiding begonnen.

Hoe gaat dat verleiden?
De nieuwe informatie die een kijker opdoet tijdens een bezichtiging worden via zijn zintuigen doorgegeven naar de hersenen. Zo heeft elk zintuig een eigen basisgebied maar ook een associatiegebied, waar de informatie wordt vergeleken met vroegere ervaringen.

Eén van de meest invloedrijke zintuigen is het ruiken. Veel makelaars adviseren het niet voor niets “bak een appeltaart vlak voor de bezichtiging en de koper voelt zich meteen thuis”. Dit lijkt misschien achterhaald maar het beïnvloedt de stemming van de kijker wel degelijk. Appeltaarthaters buiten beschouwing gelaten.

Een paar wetenschappelijke feitjes:

  • 75% van de menselijke emoties worden bepaald door wat we ruiken. De combinatie geur en beeld blijkt veel sterker dan beeld alleen.
  • Reuk is vrijwel niet uit te schakelen.
  • Geurherinneringen blijven relatief lang hangen.
  • Gevoelens, beoordelingen en gedrag worden sterk door geur gevormd.

Geuren zijn dus, sterker dan de andere zintuigen, verbonden aan herinneringen. Ze hebben een direct verband. Waar het lekker ruikt, voelen mensen zich op hun gemak, beoordelen ze de omgeving positief en willen ze er dankzij de positieve herinnering weer terugkomen.

In welke mate de uiteindelijke beslissing om een bod op het huis uit te brengen beïnvloed wordt door een positieve geuremotie, verschilt natuurlijk per persoon. Maar één ding is zeker; die oude vertrouwde appeltaart blijft een perfecte verleider.